ALD blogi

Sähköauto on kaupunkilaisen vihreä valinta

Sähköauto on kaupunkilaisen vihreä valinta

Autoalan viime vuonna teettämän liikennebarometrin tulosten mukaan jo yli puolet suomalaisista olisi valmis hankkimaan alleen ladattavan hybridin ja miltei puolet täyssähköauton. Sähköautoilu tulee varmasti lisääntymään vauhdilla kaupunkiajossa. Sähköauto on täydellinen valinta ympäristötietoiselle kuskille, joka haluaa pienentää henkilöautoilun päästöjä ja energiankulutusta. Myös latausverkosto laajenee nopeasti.

Mielenkiinto sähköautoja kohtaan on kasvanut nopeasti ympäristöasioista kiinnostuneiden suomalaisten keskuudessa. Joillekin sähköauto on arvovalinta puhtaan luonnon puolesta. Toisille se taas on mukavuusvalinta helppoon kaupunkiajoon. Etenkin meillä Suomessa sähköautolla ajaminen on ekoteko, sillä sähköntuotannon päästöt ovat pienempiä kuin niissä maissa, joissa sähkö tuotetaan lähinnä hiilivoimalla. Talouselämä-lehti uutisoi hiljattain, että Exeterin, Nijmegenin ja Cambridgen yliopistoissa tehdyn tutkimuksen mukaan 95 prosentissa tapauksista sähköautoilu on ilmaston kannalta myönteisempi valinta kuin polttomoottoriautolla ajaminen.

Kiinnostus sähköautoja kohtaan näkyy myös leasingissä. Sähköautojen osuus Suomen leasingautokannasta on prosentuaalisesti huomattavasti suurempi kuin maan koko autokannasta. Moni ympäristötietoinen autoilija on kiinnostunut ottamaan työsuhdeautokseen hybridimallin, jolla voi kruisailla sekä sähkön että bensiinin voimalla.

Myös autoalan teettämän liikennebarometrin tulosten mukaan yli puolet suomalaisista olisi valmis hankkimaan alleen ladattavan hybridin. Se voi olla monelle autoilijalle välivaihe ennen mahdollista täyssähköautoon siirtymistä.


Sähköauto on parhaimmillaan kaupunkiajossa

Sähköautoissa voi valita joko yksinomaan sähköenergialla toimivan täyssähköauton tai ladattavan hybridin, jossa on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori ja ulkoisesti ladattava ajovoima-akku.

Liikennebarometrin mukaan monelle täyssähköautoon siirtymiseen esteenä ovat sähköauton korkeampi hinta, toimintamatka ja latausvarmuus. Silti jopa 40 prosenttia suomalaisista olisi valmis hankkimaan täyssähköauton. Täyssähköauton toimintamatka riittää useimpien käyttäjien päivittäiseen ajoon, esimerkiksi töihin ja harrastuksiin kulkemiseen. Matkaa voi taittaa yhdellä latauksella 150–500 kilometriä. Jos autoa voi ladata matkojen välillä, päivittäinen toimintamatka kasvaa olennaisesti. Ladattavissa hybrideissä sähkö taas riittää 30–80 ajokilometriin. Mahdollisten kilometrien määrä riippuu muun muassa automallista, ajotavasta ja sähköä kuluttavista lisälaitteista.

Talviaikaan on huomioitava, että virtaa kuluu myös auton sisätilan lämmittämiseen ja kovimmilla pakkasilla toimintamatka lyhenee noin 30 prosenttia.

 

Latausverkoston hajanaisuus on ongelma

Suomessa oli viime vuoden lopussa yhteensä lähes 1 000 julkista sähköauton latauspaikkaa ja lähes 3 000 julkista latauspistettä. Julkisia pikalatauspaikkoja on reilut 200. Sähköautoilu on toistaiseksi vielä suosituinta suurimmissa kaupungeissamme, ja valtaosa latauspaikoista onkin pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun alueilla. Hyvä uutinen kuitenkin on, että latausverkosto laajenee tällä hetkellä nopeasti. Uusia latauspaikkoja rakennetaan muun muassa huoltoasemille ja elintarvikeliikkeiden yhteyteen.

Lataaminen on erittäin mutkatonta: auton latausjohto vain kytketään latauspisteeseen. On tärkeää huomioida, että lämpötolppaa tai muuta tavanomaista pistorasiaa ei ole tarkoitettu sähköauton lataamiseen. Latauspisteen voi hankkia myös palveluna kotiinsa. Kotilatauspisteen hankintamahdollisuus on hyvä selvittää ennen sähköauton hankintaa. Latausaika vaihtelee ulkolämpötilan, akuston kapasiteetin, varaustilan ja lataustehon mukaan. Tyypillisesti 100 ajokilometrin lataaminen kestää muutamasta tunnista kymmeneen tuntiin. Pikalatauspisteessä akkuun saa ladattua noin 80 prosenttia virtaa jopa 15–30 minuutissa.

Hybridi on Suomessa tällä hetkellä vauhdikkaimmin suosiotaan kasvattava käyttövoimaratkaisu. Se sopii monipuolisuutensa vuoksi monille, mutta huomioitavaa on, että hybridin bensiinimoottorin kulutus on yleensä pelkän bensiinimoottorin autoa suurempi, ja toisaalta sähkömoottorin varauskyky taas on varsin rajallinen. Eräillä valmistajilla on tarjolla myös dieselmoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmää. Täyssähköauto puolestaan on ympäristöystävällinen, mutta etenkin Tampereen pohjoispuolella latauspisteiden vähäinen määrä voi aiheuttaa pitkillä siirtymillä päänvaivaa.

Huoltoleasingsopimuksella sähköautoon tutustuminen on huoletonta. Autoilijan ei tarvitse huolehtia auton hinnan alenemisesta eikä tekniikan toimivuudesta, sillä sopimus pitää sisällään lähes kaikki autoilun ylläpitoon liittyvät kustannukset.

Blogisarjan seuraavassa osassa tarkastelemme käyttövoimista​ kaasua. 

Lisätietoa aiheesta löydä myös:
Autoalan Tiedostuskeskus - Tieliikenteen käyttövoimat

Lue myös tämä:
ALD blogi - Dieselillä on kahdet kasvot