ALD blogi

Sähköautot ja latausratkaisut – mitä yrityksen tulee huomioida autopolitiikassaan?

Sähköautot ja latausratkaisut – mitä yrityksen tulee huomioida autopolitiikassaan?

Samalla kun täyssähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa, yritykset joutuvat pohtimaan, mikä on ladattavan sähkön korvausperiaate autopolitiikassa. Entä mitä yrityksen autopolitiikassa tulisi ylipäätään huomioida sähköautoiluun ja latauksiin liittyen?

Teemme paljon yhteistyötä yritysten kanssa autopolitiikkaan liittyen ja tällä hetkellä lähes kaikki asiakkaittemme kysymykset koskevat sähköautoilua ja niiden latausratkaisuja. ALD tarjoaakin yrityksille konsultointipalveluna autopolitiikkatyöpajaa, jota kannattaa harkita, mikäli yrityksellä ei ole autopolitiikkaa tai jos olemassa oleva autopolitiikka halutaan päivittää tämän päivän tarpeisiin. Työpajan lopputuloksena saatamme yhdessä autopolitiikan ajan tasalle – sähköautoilu huomioiden. Päivitystyön tuloksena saadaan aikaan hyviä tuloksia myös henkilöstön työtyytyväisyydessä, yritysautoilun vastuullisuudessa ja työnantajamielikuvassa.

Autopolitiikan reunaehdot kuntoon

Mitä asioita yrityksen tulisi ylipäätään ottaa huomioon autopolitiikassa sähköautoilun näkökulmasta? Ensin kannattaa määrittää reunaehdot, joilla yrityksen työntekijä voi hankkia sähköauton tai ladattavan hybridin. Reunaehtoja ovat muun muassa:

•    mikä on henkilön vuosittainen ajosuorite
•    edellytetäänkö autoilijalta mahdollisuutta ladata autoa kotona
•    onko ladattava auto ylipäätään mahdollista saada vapaalla autoedulla vai voiko sen hankkia vain käyttöedulla
•    haluaako yritys tarjota kotilatauslaitteen osana auton lisävarusteita
•    miten käytetty lataussähkö korvataan autoilijalle

Autopolitiikan sisältöä määritettäessä on hyvä muistaa, että sähköautot eivät ole optimaalisin vaihtoehto kaikille. Autovalinnan tulee aina perustua työntekijän ajosuoritteeseen, tarpeisiin ja mahdollisuuteen ladata autoa säännöllisesti. Työn luonteella on olennainen merkitys, sillä sähköautojen ja lataushybridien ajosäde on rajallinen. Ladattava auto ei siis ole paljon työkseen ajavalle välttämättä optimaalisin vaihtoehto. Uusien sähköautojen ja ladattavien hybridien mallivalikoima kuitenkin kasvaa kovaa vauhtia ja samaan aikaan verottajan tarjoaman verotusarvoedun kautta sähköauto on yhä useammalle kiinnostava vaihtoehto. Oikean autopolitiikan avulla varmistetaankin myös uuden teknologian oikeanlainen käyttö, joten on tärkeää, että autopolitiikka säilyy ajantasaisena.

Työnantajan tulisi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä tarjoamaan työntekijälle latausmahdollisuus yrityksen toimipisteessä, kotona tai julkisissa latauspisteissä etenkin, kun on kyse ladattavista hybrideistä, joiden polttoainekustannukset saattavat nousta korkeiksi, mikäli latausmahdollisuutta ei ole päivittäisten ajoreittien varrella tarjolla.

Miten lataussähkön käyttö korvataan leasingauton haltijalle?

Tämä kysymys aiheuttaa päänvaivaa monessa yrityksessä. Ei ole olemassa yhtä vastausta, mutta onneksi monta esimerkkiä:

•    Yritys voi korvata lataussähköt matkalaskuun perustuen, kunhan sähkökulutus voidaan osoittaa verottajan edellyttämällä tavalla. 
•    Yritys voi kompensoida lataussähköön käytetyt eurot kuukausittain maksettavalla palkan lisällä, joka on työntekijälle verotettavaa tuloa. 
•    Yritys voi tehdä päätöksen, että sähköauton tai ladattavan hybridin voi ottaa käyttöön ainoastaan käyttöautoedulla, jolloin työntekijä maksaa lataussähköt.

Käytäntö tulee valita sen mukaan, mikä on yritykselle kustannustehokkain tapa. Helpotusta tuo ALD Electric -palvelu, jolla lataussähköön liittyvä hallinnollinen työ hoituu ALD:n toimesta.

Mikä ALD Electric?

Kyseessä on uusi palvelu, jolla yrityksen leasingautojen sähkönlatauskustannukset hoituvat näppärästi ALD:n kautta. Edellytyksenä on, että sähkö ladataan Virran operoimasta latauspisteestä, oli kyseessä sitten julkinen, koti-, tai toimitilalatauspiste, jonka jälkeen lataussähkön lasku ohjautuu ALD:lle. Me veloitamme lataussähkön autokohtaisesti leasinglaskun yhteydessä, jolloin se on osa yrityksen leasingpalvelun kokonaiskustannuksia, autokannan raportointia ja seurantaa. Se vähentää yrityksen hallinnollisen työn määrää.

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää – autamme mielellämme kaikissa yritysautoilun kysymyksissä.

Päivi Roivas
Key Account Manager ja sähköistyvän liikenteen asiantuntija