ALD blogi

Dieselillä on kahdet kasvot

Dieselillä on kahdet kasvot

Diesel, bensiini, sähkö vai kaasu..? Minkälainen auto nyt kannattaisi valita? Autoilussa eri käyttövoimat ovat kuuma puheenaihe, ja etenkin diesel on herättänyt ilmastoasioiden vanavedessä paljon keskustelua. On hyvä, että ilmastoasioista puhutaan myös autoilun näkökulmasta. Eri vaihtoehtoja kannattaa tarkastella eri tarpeita ajatellen.

Moni tuntuu pohtivan, onko dieselauto menneiden vuosien menopeli ja kannattaisiko nyt harkita täyssähköautoa tai hybridiä. Saatat kuitenkin kuulua joukkoon, jolle dieselauton hankinta on kaikkein järkevin vaihtoehto.

Jotta auto palvelee hyvin arjen eri tilanteissa, se kannattaa aina valita käyttötarpeen mukaan. Valintaa helpottaa, kun pohdit, millainen on tyypillinen päiväsi. Minne kaikkialle sinun pitää ajaa ja paljonko ajokilometrejä kertyy? Ajatko enemmän kaupunkiympäristössä vai pidempiä matkoja esimerkiksi kaupunkien välillä? On myös hyvä miettiä, valitsetko auton arkipäivän tilanteita vai vaikkapa lomareissuja ajatellen.

Jos kilometrejä kertyy vuodessa yli 20 000 tai matka taittuu päivittäin lähinnä maantietä pitkin, paras vaihtoehto on perinteinen diesel. Se on myös suosittu käyttövoima isommissa autoissa, kun koko perhe urheiluvälineineen pitää pakata laskettelureissulle tai ottaa mökkiviikonlopulle lemmikitkin mukaan. Diesel on bensiiniä halvempi vaihtoehto pitkiä matkoja ajavalle, vaikka siitä joutuukin maksamaan erillistä käyttövoimaveroa.


Uudet dieselmoottorit ovat bensamoottoreita vihreämpiä

Meillä Suomessa dieselautojen osuus kaikista autoista ei ole noussut niin korkeaksi kuin Keski- ja Etelä-Euroopassa. Se johtuu siitä, että Suomessa on hyvin vähän pieniä dieselautoja. Miltei koko dieselautokanta on farmaria ja muita kookkaita korimalleja. Liikennekäytössä on Suomessa arviolta reilut 750 000 dieselhenkilöautoa. Koko henkilöautokanta oli viime vuoden lopussa noin 2 720 000. Eli reilu neljännes syö dieseliä.

Dieselillä on paikoin Euroopassa haastava maine. Esimerkiksi Pariisin keskustassa ja muutamissa Saksan kaupungeissa on asetettu vanhemmille dieselautoille ajokielto. Suomessa ei ole ollut tarvetta tehdä suunnitelmia dieselautojen rajoittamiseen kaupunkialueilla. Meillä ilmanlaatu on lähtökohtaisesti hyvä. Lisäksi väestö- ja yhteiskuntarakenteemme on sellainen, että iso osa ihmisistä asuu kaupunkikeskittymien ulkopuolella. Tällöin etäisyydet ovat pitkiä, ja moni tarvitsee autoa esimerkiksi työmatkoja sekä harrastuksia varten. Pitkien etäisyyksien maassa monelle autoilijalle sopivin käyttövoima on varmasti eri kuin vaikkapa Pariisin keskustassa.

Eikä diesel ylipäätään ole käyttövoimana ympäristön näkökulmasta entisenkaltainen. Uudet dieselmoottorit ovat itse asiassa puhtaampia kuin bensamoottorit, ja dieselmoottorin hyötysuhde on parempi kuin bensamoottorin. Nämä kannattaa ehdottomasti huomioida, jos ympäristöystävällisyys on yksi tekijä autonvalinnassa. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan uusien dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat noin 15 prosenttia pienemmät kuin vastaavankaltaisten bensiiniautojen. 
 

Biodiesel on erikoisuus

Dieselistä puhuttaessa erikoisuus on biodiesel. Neste Oyj:n uusiutuvassa Neste MY -dieselissä ei nimittäin ole lainkaan rikkiä tai aromaattisia hiilivetyjä. Neste MY-diesel tähtää polttoaineen koko elinkaarivaikutukseen, jolloin jätteistä ja tähteistä valmistettu uusiutuva polttoaine voi vähentää autoilijan hiilijalanjälkeä jopa 90 prosentilla. Eräät autovalmistajat eivät kuitenkaan hyväksy Neste MY:n käyttöä, koska Neste MY ei täytä dieselpolttoaineilta vaadittavaa EN 590 -standardia.

Suomessa Autoala ja valtio solmivat vuonna 2018 Green Deal -sopimuksen, jonka tavoitteena on puolittaa tieliikennepäästöt vuoteen 2030 mennessä. Biodiesel voi hyvinkin olla yksi osa Green Deal -tavoitteiden toteutumista.

Dieselillä on käyttövoimana sikäli kahdet kasvot, että vanhojen dieselmoottorien ongelmana ovat päästöt, mutta uudet dieselmoottorit ovat huomattavan ympäristöystävällisiä. Perusvahvuus dieselillä on kuitenkin käyttövoimana edullisuus. Edullisuus tulee tehokkaimmin hyödynnetyksi kookkaissa autoissa pitkillä matkoilla. Ylipäätään autoillessa nyrkkisääntö on, että mitä uudempi auto, sitä vähemmän päästöjä. Helpoin, edullisin ja kustannustehokkain tapa ajaa jatkuvasti uudella autolla on huoltoleasing.


Blogisarjan seuraavassa osassa tarkastelemme käyttövoimista sähköä.