MSD Finland

MSD Finland sähköistää autoiluaan kannustamalla, ei pakottamalla

MSD on maailmanlaajuisesti toimiva terveydenhuoltoalan yhtiö, joka tuottaa innovatiivisia terveysalan ratkaisuja. MSD:llä on toimintaa 140 maassa ja Suomessa toimintaa on ollut jo vuodesta 1968 lähtien. MSD Finlandin palveluksessa on noin 120 henkilöä, mutta Sinikka Yli-Kleemola hallinnoi koko EMEA-alueen leasingautokantaa eli 5300 autoa.

MSD_Finland_600x400

Sähköautoiluun liittyvät ennakkoluulot kaadetaan johdon ja edelläkävijöiden esimerkin avulla

MSD:n autopolitiikka kannustaa sähköautoihin kaikkialla, mutta sähköautojen yleistyminen on hyvin maakohtaista. Varsinkin Suomessa ja Pohjoismaissa valitaan jo sähköautoja, kun taas Etelä-Euroopassa sähköautoilu kohtaa enemmän vastustusta.

”Johdon tuella ja esimerkillä on suuri merkitys sähköautojen yleistymisessä eri maissa”, Yli-Kleemola toteaa.

Tässä vaiheessa MSD tarjoaa erilaisia kannustimia, kuten korkeampia TCO-rajoja, jotta kuljettajat saataisiin kokeilemaan sähköautoja. Yli-Kleemola kertookin, että sähköauto yleensä vakuuttaa epäilijät viimeistään muutaman päivän koeajon jälkeen.

”Sähköautoilijat ovat olleet todella tyytyväisiä, eivätkä missään nimessä halua vaihtaa takaisin polttomoottoriautoihin. Yritämmekin jakaa heidän kokemuksiaan sisäisesti mahdollisimman paljon, jotta he saavat innostettua muitakin kokeilemaan.”

Ajantasainen data auttaa yritysjohtoa tekemään parempia sähköautoilupäätöksiä

Päätösten tueksi maajohdolle kerätään tietoa sekä yrityksen autoilijoilta että yhteistyökumppaneilta, kuten ALD:ltä. Kerätyn datan avulla saadaan myös kuljettajien äänet kuuluviin, sillä auton valinta on monelle hyvinkin henkilökohtainen päätös. Sähköauton sopivuus riippuu paljon myös kuljettajan toimenkuvasta.

”Selvitämme ajajien tarpeet ja Euroopassa teemme myös Driver Assessment -kyselyitä, joilla kartoitetaan ajajien kiinnostusta sähköautoihin, paljonko he ajavat, missä asuvat ja millaisia esteitä he näkevät sähköautoilulle ”, Yli-Kleemola selittää.

ALD analysoi kuljettajakyselyn lisäksi kunkin maan maturiteettitilannetta, johon vaikuttaa esimerkiksi julkisen latausverkoston tila, saatavilla olevat veroedut ja sähköautojen saatavuus. Kattavan tietopaketin avulla yritysjohdon on helpompi viedä sähköautoilua eteenpäin yrityksessä ja maan tilanteesta saadaan oikeaa, mitattavaa tietoa mutu-tuntuman sijaan.

Kotilatauksen järjestäminen on yksi ALD:n suurimpia etuja

MSD Finlandilla on sähköisiin työsuhdeautoihin käytössä tietysti Virran, PlugItin ja ABC:n julkiset latausratkaisut, mutta erityisen tyytyväinen Yli-Kleemola on kotilatausratkaisujen järjestymiseen ALD:n kautta.

”Suurin hyöty on, että ALD:n kautta saadaan kotilatauslaitteet, eikä meidän tarvitse itse tehdä sopimuksia ja selvittää asennusmahdollisuuksia. Kulut veloitetaan helposti ALD:n kautta”, Yli-Kleemola selventää.

Yli-Kleemolalle on itselläänkin työsuhdeautona sähköauto, Škoda Enyaq, johon hän on erittäin tyytyväinen.

”Odotan kovasti erityisesti talviajosta omakohtaisia kokemuksia, joiden avulla voin myydä sähköautoilua myös muulle henkilökunnalle sekä Suomessa että muualla Euroopassa”, hän toteaa iloisesti.

Ota yhteyttä
010 404 00