ALD blogi

Kaasuauto on oiva tapa vähentää liikenteen päästöjä

Kaasuauto on oiva tapa vähentää liikenteen päästöjä

Yhä useampi autoilija valitsee nyt kaasuauton, jossa on bensatankin lisäksi myös kaasutankki. Kokonaiskustannuksiltaan kaasuautoilu on halvin autoilumuoto Suomessa. Kun täytät tankin bio- tai maakaasulla, säästät sekä ympäristöä että rahaa.  

Ympäristötietoisuus on vahvasti nousussa, ja monet autoilijat tekevät valintoja arvoperusteisesti. Ilmiöön kuuluvat kaasuautot, jotka ovat toistaiseksi marginaalinen mutta alati kasvava osa suomalaista liikkumista. Yhä useampi autoilija päätyy nyt kokeilemaan kaasuautoa sen ympäristöystävällisyyden takia. Bio- tai maakaasulla kulkevan menopelin valitseminen on yksi pieni teko ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.

Suomessa autokannassa on nyt reilut 10 000 kaasulla kulkevaa autoa. Mielenkiintoinen vertailukohta on, että Ruotsin teillä biokaasuautoja huristelee jo yli 50 000, ja maa on liikennekaasun suhteen omavarainen.

 

Kaasuautoilu näkyy selvästi kukkarossa

Kaasuautoilun suurimmat houkutukset ovat varmasti polttoaineen hinta ja autoilun ekologisuus. Kaasuauton edullisuus ja vähäpäästöisyys ovat selkeät edut. Ikääntyneeseen dieselmoottoriin verrattuna säästöä voi kertyä vuodessa jopa 700–800 euroa. Tietysti ajotapa vaikuttaa kulutukseen paljon.

Kaasuautoihin voi tankata joko bio- tai maakaasua, jotka molemmat ovat metaania. Autoon voi tankata joka kerta samaa kaasua tai vaihdella niiden välillä. Gasumin mukaan maakaasun elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat noin 20 prosenttia alhaisemmat bensiiniin verrattuna. Se on puhtain fossiilinen polttoaine. Biokaasun päästöt taas koko polttoaineen elinkaaren mitalta ovat 85 prosenttia pienemmät kuin bensiinissä, kertoo Helsingin Sanomat

 

Vielä tuore tulokas

Yksi harhauskomus kaasuautoiluun liittyen on, että kaasuauton toimintasäde olisi lyhyt. Autoissa on kaasutankin lisäksi kuitenkin myös bensiinitankki. Automallista riippuen polttoaineiden yhdistetty toimintasäde on noin 600–700 kilometriä.

Talviolosuhteistakaan ei tarvitse suotta huolia, sillä kaasuauto toimii myös kylmässä säässä. Auto käynnistyy bensalla ja siirtyy muutamassa sekunnissa käyttämään kaasua. Lisäksi bensiinitankki toimii varajärjestelmänä silloin, jos ajomatka vie kerralla niin kauas, ettei kaasutankillinen riitä tai tankkauspaikkaa ei satu sopivasti kohdalle.

Vaikka puhutaan kaasuautoista, on hyvä huomioida, että niissä on aina myös bensiinisäiliö. Kaasuautoissa ei voi sähköhybridien tapaan valita, kummalla käyttövoimalla ajaa. Auto kuluttaa ensin kaasun loppuun ja vaihtaa sitten bensiiniin. Viime aikoina kaasuautojen kehitys on kulkenut siihen, että bensiinisäiliön kokoa on pienennetty.

Mikäli haluaa ajaa kaasulla pidempiä matkoja on kyllä syytä suunnitella hieman etukäteen, sillä Suomessa on 40 kaasuasemaa. Pääkaupunkiseudulla niitä on 12, Tampereella ja sen ympäryskunnissa yhteensä neljä. Pohjoisin asema löytyy Oulusta. Tankkausasemien sijainnit voi tarkistaa kätevästi täältä.

Kaasuautoilu on valtavirran innovaationa vielä tuoreehko, mikä näkyy kaasuasemien määrässä. Asemia tulee varmasti myös pohjoisemmaksi ja maaseudulle sitä mukaan, kun kaasuautoja alkaa olla liikenteessä enemmän. Kaasuauto kasvattaa suosiotaan etenkin työsuhdeautona, sillä se on markkinoiden edullisin ja ympäristöystävällisin käyttövoima.


Lisätietoa aiheesta löydä myös:
Autoalan Tiedostuskeskus - Tieliikenteen käyttövoimat

Lue myös nämä:
ALD blogi - Dieselillä on kahdet kasvot
ALD blogi - Sähköauto on kaupunkilaisen vihreä valinta