ALD blogi

Bensiini jyrää saatavuudella ja perinteillä

Bensiini jyrää saatavuudella ja perinteillä

Diesel, bensiini, sähkö vai kaasu..? Minkälainen auto nyt kannattaisi valita? Autoilussa eri käyttövoimat ovat kuuma puheenaihe. Kuitenkin yksi jää trendikkäimpien vaihtoehtojen rinnalla herkästi julkisessa keskustelussa paitsioon; kaikille tuttu bensiini. Samaan aikaan se on edelleen ylivoimaisesti käytetyin käyttövoima Suomessa. Sen suurimmat vahvuudet ovat saatavuus ja polttomoottorien yleisyys.

Bensiini on äärimmäisen arkinen aine nykypäivänä, mutta sekin kehittyy ja ennen kaikkea sen käyttötavat autoilussa monipuolistuvat.

Suomessa bensiiniin lisätään etanolia tai muuta biokomponenttia. Siten täyttyvät polttoaineelle asetetut biovelvoitteet. Tavanomaisimmat bensiinityypit ovat edelleen perinteiset ”ysivitonen” ja ”ysikasi” – virallisesti 95E10 ja 98E5. E-lukema tarkoittaa etanolin määrää tilavuusprosenttina. Lukemat 95 ja 98 puolestaan oktaanien määrää. Niiden rinnalla on nykyään E85 eli korkeaseosetanoli. Se toimii tosin vain harvinaisissa niin sanotuissa Flexfuel-autoissa, joita ei ole markkinoilla uusina tarjolla. Bensiinin kehityksen vauhdittaja on EU, jonka tavoitteena on uudistaa bensiiniä yhä ympäristöystävällisemmäksi.

Yleisin ja tällä hetkellä tehokkain tapa muokata auton polttomoottoria vihreämmäksi on kuitenkin sähkövoiman tuominen bensiinin rinnalle. Puhtaita sähköautoja lukuun ottamatta kaikki sähköä käyttövoimanaan käyttävät autot käyvät yhä myös bensiinillä tai dieselillä – sama myös kaasuautoilla. Kevythybrideissä, hybrideissä ja plug-in-hybrideissä sähkömoottori auttaa polttomoottoria ja näin bensiininkulutus pienenee. Esimerkiksi kevythybridin sähkömoottori kerää jarrutusenergian talteen ja akku avustaa muun muassa kiihdyttäessä.

 

Ylivoimainen saatavuudeltaan

Bensiinin selkein etu verrattuna dieseliä lukuun ottamatta muihin käyttövoimiin on jakeluverkoston tiheys ja hankkimisen vaivattomuus. Bensiiniä on Suomessa saatavilla syrjäisintä Lappia myöten verrattain tiheästi. Sama pätee ulkomailla. Jos autoilee ulkomailla, bensiiniauto on huolettomin valinta, sillä bensiiniä saa likipitäen jokaisesta pikkukylästä. Bensiiniautoilua ei ole myöskään rajoitettu, toisin kuin dieselautoilua tiettyjen eurooppalaisissa suurkaupungeissa. Suomessa dieselin saatavuus on sama kuin bensiininkin.

Koska diesel- ja täyssähköautoja lukuun ottamatta kaikki autot ovat bensiinikäyttöisiä, bensiini on myös monipuolista. Se johtuu juuri jakeluverkoston laajuudesta. Kaasu- ja sähköpisteitä on vielä toistaiseksi huomattavasti harvemmassa, joten bensiinimahdollisuus tuo stressittömyyttä.

 

Historia yli 100 vuoden takaa

Bensiinin yleisyys juontuu sen perinteikkyydestä. Se on ollut nykyisin yleisistä käyttövoimista selkeästi pisimpään markkinoilla. Autot ovat maailmassa käyneet bensiinillä 1880-luvulta asti. Sen valmistamiseen on runsaasti tuotantolaitoksia, sen jälleenmyyntiverkosto on kattava ja kaikki autonvalmistajat kykenevät valmistamaan hyötysuhteeltaan varsin tehokkaita bensiinimoottoreita.

Bensiinin – kuten dieselinkin – kohdalla on sekä taloudellisuuden että ympäristöystävällisyyden näkökulmasta olennaista, että käytetty teknologia on mahdollisimman tuoretta. Mitä ikääntyneempi auto, sitä enemmän se kuluttaa bensiiniä. Vihreimmät bensiinimoottorivaihtoehdot ovat sähkö- ja kaasuautoja, joissa polttomoottori on näppärä kakkosvaihtoehto.

Bensiinin suosio on joka tapauksessa edelleen vankka. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa yli 70 prosenttia koko henkilöautokannasta oli viime vuoden lopussa bensakoneita. Toiseksi suosituimman käyttövoiman dieselin vastaava lukema oli 28 prosenttia.

Bensiini soveltuu kaikkein parhaiten Suomessa käyttövoimana Uudenmaan ulkopuolella asuvalle suhteellisen vähän ajavalle pienen tai keskikokoisen henkilöauton kuljettajalle. Suhteellisen vähän tarkoittaen noin 15 000 kilometriä vuodessa tai vähemmän. Pienessä tai keskikokoisessa autossa bensiinin kulutus saadaan nykyaikaisella moottoriteknologialla niin alas, että bensiini on taloudellinen valinta. Ja Uudenmaan ulkopuolella se on useimmiten sähköön ja kaasuun verrattuna ylivoimainen saatavuudeltaan. 


Lue myös nämä:
ALD blogi - Dieselillä on kahdet kasvot
ALD blogi - Sähköauto on kaupunkilaisen vihreä valinta
ALD blogi - Kaasuauto on oiva tapa vähentää liikenteen päästöjä