ALD blogi

Sähköauto tai lataushybridi sopii yhä useammalle työsuhdeautoksi

Sähköauto tai lataushybridi sopii yhä useammalle työsuhdeautoksi

Yhä useampi yritys suosittelee autopolitiikassaan henkilöstölleen työsuhdeautoksi sähköautoa tai lataushybridiä, koska yrityksiltä odotetaan osallistumista hiilineutraaliustalkoisiin. Vastuullisen autopolitiikan ja tarjonnan lisääntymisen myötä uudet työsuhdeautot ovat entistä useammin ladattavia. Asiantuntijamme kokosivat vinkkejä niille, jotka eivät vielä ole vakuuttuneita.

Sähköauto työsuhdeautona yleistyy – valinta silti tehtävä autoilijan tarpeiden mukaan

Auton valinnan lähtökohtana pitää olla autoilijan tarpeet, jotka ALD:n asiantuntijat selvittävät aina alkukartoituksessa. Jos täyssähköauto vielä arveluttaa, lataushybridi voi toimia hyvin ensiaskeleena kohti ladattavia autoja.

Harva ajaa satoja kilometrejä päivittäin, joten nykysähköautojen yli 300 kilometrin toimintamatka riittää jo erinomaisesti perustyömatkojen ajamiseen, varsinkin jos töissä tai kotona on latausmahdollisuus.

”Myös lataushybridille on hyvä olla kotilatauspiste, jotta se on kustannustehokas. Muutos täyssähköön vaatii alkuun suunnitelmallisuutta, vaihto hybridiin hiukan vähemmän”, kertoo ALD Automotiven avainasiakaspäällikkö Susanna Eronen.

Autojen toimintasäteen ja latausinfran kehittyessä sähköautoilu muuttuu koko ajan helpommaksi, mutta aivan kaikille sähköauto ei vielä ole sopivin ratkaisu.

”Jos kuljettaja ajaa yli 60 tuhatta kilometriä vuodessa ja aikataulut ovat tiukat, en ihan ensimmäisenä suosittele sähköautoa. Toinen haastava tilanne on kotilatauspisteen puuttuminen, jos vaikka asuu kaupungin keskustassa eikä ole omaa pysäköintipaikkaa”, ALD:n hankintapäällikkö Jarmo Pylvänäinen selittää.

Sähköauton kotilataus on helpoin ja halvin – asunto-osakeyhtiöissä se vaatii sopimista

Kotilatauspisteen hankkiminen onkin varmasti monen sähköautoa ja lataushybridiä hankkivan mielessä. Omakotitaloasujalle ratkaisu on helppo, mutta asunto-osakeyhtiöissä tilanne vaatii enemmän sopimista. Yhteisille pysäköintialueille ei välttämättä voi asennuttaa kaikille halukkaille sähköautojen latauspisteitä, jollei infraa ole suunniteltu kestämään tehokkaita latureita.

Osakkaiden yhdenvertaisuusperiaate kuitenkin sanelee, että jos piste on yhdelle saatavilla, se on oltava sitä myös kaikille muille. Vuonna 2020 voimaan tullut laki latauspistevalmiudesta velvoittaa vain uudiskohteet ja laajasti korjattavat vanhat asuinrakennukset rakentamaan latauspistevalmiuden jokaiselle parkkipaikalle, joten muutos lähtenee enemmän asukkaiden tarpeesta kuin lain velvoitteesta.

”Rivitalossa latausmahdollisuus onnistuu yleensä helpoiten, jos auton pysäköintipaikka on oman oven vieressä ja kotilatauslaite saadaan yhdistettyä asunnon omaan sähkömittariin. Osakkaan pitää kuitenkin saada muutostyöhön lupa taloyhtiön hallitukselta”, Pylvänäinen muistuttaa.

Myös yritysten toimitilalatauspisteet lisääntyät lähivuosina huomattavasti lakiuudistuksen myötä. Laki velvoittaa kaikkia muita kuin asuinkiinteistöjä, joilla on yli kymmenen pysäköintipaikkaa, mahdollistamaan sähköauton lataamisen.

Julkisiin sähköautojen latauspisteisiin kaivataan yhtenäisyyttä

Julkisen lataamisen toimijoilla on omat sovelluksensa tai RFID-täginsä, ja hinnat voivat vaihdella sen mukaan kenen sovellusta käytät.

”Tähän kaivataan standardointia, mutta uskon, että ratkaisu löytyy kyllä ladattavien autojen yleistyessä. Tilanne on suunnilleen sama kuin matkapuhelinten alkuaikoina, kun toisen operaattorin liittymään soittaminen oli kalliimpaa kuin omaan”, arvioi Pylvänäinen.

ALD:n yhteistyökumppanit Virta ja PlugIt helpottavatkin julkista lataamista huomattavasti, sillä niiden sovellukset toimivat myös monien muiden latauspalvelutoimittajien pisteissä.

Latausratkaisuja helpottaa myös verottajan ratkaisu, jonka avulla yritykset voivat tarjota henkilöstölleen ilmaiset lataukset verottomana ainakin vuoden 2025 loppuun asti. Näin työnantaja voi tehdä sähköautoilusta entistä houkuttelevampaa myös kustannusten kannalta.

”On vaikea sanoa tarkasti, kuinka paljon edullisempaa sähköautoilu on, sillä se riippuu esimerkiksi autoilijan omasta sähkösopimuksesta, ajotavasta ja monesta muusta seikasta. Me ALD:llä autamme laskemaan, mikä ratkaisu on kullekin autoilijalle se edullisin”, Eronen muistuttaa.

Lue lisää latausratkaisuista >>

Mitä jos pitää päästä Hangosta Utsjoelle? ALD Switchin avulla saat polttomoottoriauton tarvittaessa käyttöön! Lue lisää ALD Switchistä >>