ALD blogi

Jani vaihtoi työsuhdeauton sähköautoon, eikä ihan äkkiä vaihda takaisin

Jani vaihtoi työsuhdeauton sähköautoon, eikä ihan äkkiä vaihda takaisin

Asiakkaamme Jani Rautkoski Kotkan Energialta otti työsuhdeautokseen sähköauton, eikä ole päätöstä katunut. Lue Janin kokemuksista sähköautoilijana!

Kotkan Energian autopolitiikka tukee ladattavia ratkaisuja

Kotkan Energian tavoitteena on olla päästöttömän energiatulevaisuuden edelläkävijä ja edistää alueellista elinkeinoelämää vastuullisesti. Osana tätä vastuullisuustyötä energiayhtiön autopolitiikka tukee ladattavia ratkaisuja. Vuoden 2023 aikana 19 työsuhdeautosta jo 17 tulee olemaan täyssähköautoja.

”Meillä on selkeä tukijärjestelmä, jolla tuetaan sähköautoilua kuukausilisällä. Vuonna 2021 tulleet verottajan tukipaketit tekivät valinnasta myös kustannusmielessä kannattavan kaikille”, kertoo suunnittelu- ja projektipäällikkö Jani Rautkoski, joka itsekin valitsi sähköauton työsuhdeautoksi 2021.

Kotkan Energialla on myös omissa toimipisteissään kattava latausinfra, jolla on iso merkitys sähköautojen yleistymisessä. Kotkan seudun latausinfran tilanne on muutenkin hyvällä tasolla.
”Selvästi kiinnostus sähköautoja kohtaan lisääntyi siinä vaiheessa, kun saimme työkäyttöön muutaman Volkswagen ID3 -sähköauton. Kun henkilökunta pääsi kokeilemaan sähköautolla ajamista töissä, innostus hankkia sellainen myös työsuhdeautoksi kasvoi”, Rautkoski huomauttaa.

Suunnitelmallinen ajotyyli löytyy nopeasti – oma ajoprofiili kannattaa ottaa huomioon autoa valitessa

Moni sähköautoa harkitseva epäilee yhä auton ajokantamaa ja sopivuutta talviajoon. Rautkoski kannustaakin miettimään omaa ajoprofiiliaan ennen auton valintaa.

”Vaikka meidän perheemme reissaa paljon kotimaassa autolla, kyllä 90 prosenttia omasta ajostani tulee kuitenkin taajama-alueella ja pienissä pätkissä. Niihin sähköauto on paras mahdollinen valinta”, tyytyväinen Rautkoski toteaa.

Sähköautolla pitempiä matkoja liikkuessa suunnitelmallisuutta vaaditaan hiukan perinteistä polttomoottoriautoa enemmän, mutta Rautkoski ei ole kokenut sitä vaikeaksi muutokseksi.

”Sähköauton myötä olen oppinut rauhallisemman ajotyylin, joka auttaa hillitsemään kulutusta ja pidentämään kantamaa. Selvisimme myös lähes puolitoista vuotta mainiosti ilman kotilatauspistettä, lataamalla autoa ostosreissujen aikana ja työpaikalla”, Rautkoski vinkkaa.

Sähköauton voi saada myös nopeasti

Lähes kaikkien uusien autojen myynnissä on tällä hetkellä pitkät toimitusajat. Kotkan Energia ja ALD ovat yhteistyössä onnistuneet kuitenkin pitämään toimitusajat kohtuullisina.

”Oma ja ALD:n aktiivisuus lähialueen ja yhteistyökumppanien automyyjien suuntaan ovat auttaneet meitä löytämään esimerkiksi esittelyautoja, jotka sopivat henkilökuntamme tarpeisiin. Moni on hyväksynyt, että tässä tilanteessa ei välttämättä voi valita aivan kaikkia lisävarusteita, vaan kannattaa ennemmin valita auto, joka on järkevässä ajassa tarjolla”, Rautkoski toteaa.

Sähköautossa parasta on ajaminen – myös talvella

Työsuhdeautoksi valitsemaansa Škoda Enyaq iV60 -täyssähköautoon Rautkoski on ollut todella tyytyväinen. Sähköauto oli kiinnostanut jo jonkin aikaa, ja vuonna 2021 Rautkosken Excel-laskelmat näyttivät, että sähköauto on aiempaan autoon verrattuna myös kustannustehokas valinta.

Sähköautomallistoista löytyi jo siinä vaiheessa myös tarpeeksi kookas perheauto kahden aikuisen, kahden lapsen ja kahden koiran tarpeisiin.

”Ajaminen sähköautolla on todella mukavaa. Auto on hiljainen, veto on tasainen ja ajettavuus vakaa. Edes paras automaattivaihteinen polttomoottoriauto ei pysty vastaamaan samalla tavalla. Ainoa asia, jonka muuttaisin omassa autossani on, että ottaisin isomman akuston, jotta kantama talvella olisi parempi”, Rautkoski listaa plussia ja miinuksia.

Perinteistä polttomoottoriautoa Rautkoski ei aio harkita kolmen vuoden leasing-ajan jälkeenkään.

”Joku retro kesäauto voisi olla kiva, mutta perheen pääautoksi sähköauto on kyllä jatkossakin ensisijainen vaihtoehto”, Rautkoski summaa.

Kiinnostaako sähköauton valinta työsuhdeautoksi? Lue latausratkaisuista täältä.