ALD blogi

Vähemmän päästöjä ja helppoutta – myös hyötyajoneuvot sähköistyvät nopeasti

Vähemmän päästöjä ja helppoutta – myös hyötyajoneuvot sähköistyvät nopeasti

Sähköautojen tulevaisuus mietityttää monia, myös hyötyajoneuvon hankkijoita. Tiesithän, että sähköpakettiautonkin voi hankkia leasing-ratkaisuna, jolloin sinun ei tarvitse sitoa siihen yrityksen pääomaa eikä murehtia auton jälleenmyyntiarvon säilymistä?

Viimeisten vuosien aikana kuluttajat, ja sitä mukaa myös yritykset, ovat alkaneet kiinnostua aivan uudella tavalla vastuullisuudesta ja vihreistä arvoista. Sähköajoneuvojen päästöttömyys houkuttaa varsinkin ruuhkaisissa kaupunkiympäristöissä, ja polttoaineiden jyrkkä hinnannousu aiheuttaa kasvavaa kiinnostusta uusia voimalinjoja kohtaan.

Sähköpakettiauto on sopiva vaihtoehto suureen osaan ammattiajoja

Moni epäilee yhä, riittääkö sähköpakettiautossa akku koko päivään ajoihin vaikkapa jakeluautoissa. ALD:llä kartoitetaan yhdessä asiakkaan kanssa, millaisiin tarpeisiin pakettiauto ollaan hankkimassa, paljonko autolla ajetaan ja missä, sekä onko toimipisteessä mahdollista ladata vai pitääkö lataus hoitaa julkisilla latureilla.

”Nuo ovat ne ratkaisevat tekijät. Aika harvoin itse käyttö enää rajaa sähköautoja pois, enemmänkin kyse on latausinfran haasteista, jotka nekin ratkeavat sähköautojen yleistyessä”, kertoo ALD:n avainasiakaspäällikkö Samuli Suonsilta.

Toki myös sähköisissä hyötyajoneuvoissa on sama tilanne kuin polttomoottoriajoneuvoissa: mitä enemmän kuormaa on, sitä enemmän auto kuluttaa ajossa. Arvioitu toimintasäde vaihtelee auton merkin ja mallin mukaan, mutta lastausmäärällä, ajotavalla ja ajokelillä on merkitystä todelliseen lukemaan.

”Sanoisin kuitenkin, että jos auton päivittäinen käyttö on kaupunkiajoa, noin 150–250 kilometriä päivässä, sähköpakettiauto on täysin varteenotettava vaihtoehto”, Suonsilta summaa.

Hyötyajoneuvojen tulevaisuus on sähköinen – omaa latauspistettä kannattaa jo harkita

Suonsilta arvelee, että laajamittainen siirtymä dieselistä sähköön tapahtuu myös hyötyajoneuvopuolella lähivuosina, sillä EU:n päästöttömyysdirektiivit muuttavat asioita huomattavasti jo alle kymmenen vuoden aikajänteellä. Isot kuorma-autot ovat vielä poikkeus, mutta akkuteknologian kehittyessä nekin siirtynevät sähköön lähivuosikymmeninä. Joukkoliikenteessä uudet bussit ovat usein jo sähköisiä.

”Kuorma-autoissa tarjontaa ei juuri vielä edes ole, mutta niin sanotussa pakettiautojen tonniluokassa lähes kaikilla isoilla autonvalmistajilla on jo vaihtoehtoja”, Suonsilta summaa kasvavaa tarjontaa.

Yrityksen omassa toimipisteessä lataaminen helpottaa sähköautoilua, kun pakettiauto voi latautua yön aikana, eikä työntekijöiden tarvitse käyttää julkisia latureita. Toimipistelataus on myös edullisempaa kuin julkisten latausasemien käyttö.

”Muutaman tuhannen euron investointi toimipisteen latausasemaratkaisuun voi maksaa itsensä takaisin yllättävän nopeasti näillä polttoaineen hinnoilla”, Suonsilta vinkkaa.

ALD auttaa mielellään hyötyajoneuvoasioissa. Lue lisää >>