AJANKOHTAISIA AIHEITA

13heinä
2017

Autojen päästömittaus kehittyy, muttei välitöntä vaikutusta verotukseen

Autojen päästömittaus kehittyy, muttei välitöntä vaikutusta verotukseen

EU-asetus on tuomassa syksyllä markkinoille uutta autojen päästömittaustapaa. Uuteen, WLTP-mittaukseen on tarkoitus siirtyä täysin vuoteen 2020 mennessä. Muutos toteutetaan asteittain, eikä sillä ole vaikutusta verotukseen vielä siirtymävaiheessa.

Kaikille uusille autoille tehdään tyyppihyväksyntä, jossa automalli testataan ja sille määritetään päästöarvo. Nykyisin tämä arvo lasketaan NEDC eli New European Drive Cycle –kaavalla, jonka perusteella esimerkiksi auto- ja ajoneuvovero määräytyvät. EU-asetuksen myötä autovalmistajat siirtyvät uuden WLTP (Worlwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) –mittaustavan käyttöön vuoteen 2020 mennessä.

WLTP-mittaus on edeltäjäänsä vaihtelevampi ja pidempikestoinen, ja pyrkii siten kuvaamaan liikenteessä syntyviä päästöjä aiempaa tarkemmin. Koska uusi, enemmän normaalia käyttöä heijasteleva mittaustapa kuormittaa autoa enemmän, sen päästöarvo tulee olemaan arviolta 20 % korkeampi kuin vastaavan auton nykyisellä mittaustavalla saatu arvo.

”Mittaustavan kehitys on oikean suuntainen ja uudella mittaustavalla päästäänkin hieman lähemmäs todellisuutta”, Jarmo Pylvänäinen, ALD Automotiven operatiivinen päällikkö, selittää.

Pylvänäinen kuitenkin korostaa, että sekä NEDC, että WLTP mittaukset tehdään yhä laboratorio-olosuhteissa. Mittaustavat eivät siis huomioi esimerkiksi ajotyylin tai tie- ja sääolosuhteiden vaikutusta päästöihin.

EU on tulevien vuosien aikana ottamassa käyttöön myös liikenneajossa tehtävän RDE-testin (Real Driving Emissions). Koska testi on askel kohti todenmukaisempaa liikennekäyttäytymistä, Pylvänäinen näkee sen myös isona harppauksena kohti realistisempia tuloksia.

Siirtymäaikana ei vaikutusta verotukseen

WLTP tulee korvaamaan nykyisen mittaustavan vuoteen 2020 mennessä. WLTP-mittaus tehdään kaikille uutena lanseerattaville automalleille syyskuusta 2017 lähtien. Uutena myytäville, jo markkinoille oleville autoille WLTP-mittaus otetaan käyttöön syksystä 2018 alkaen.

Siirtymäaikana käytössä tulevat olemaan rinnakkain sekä WLTP, että NEDC-mittausarvot, myös CO2 päästöille. Jotta luvuista saadaan keskenään vertailukelpoisia, uusien autojen päästöarvo muunnetaan laskentakaavalla nykyiseksi NEDC-arvoksi.

Nykyinen päästöarvo ei ole vielä poistumassa, sillä esimerkiksi auto- ja ajoneuvoverot tulevat perustumaan siihen jatkossakin. Mittaustavan muutoksella ei siis ole vaikutuksia autoverotukseen.

”Verot määräytyvät edelleen nykyisen NEDC-päästöarvojen perusteella”, Pylvänäinen selventää. ”Ainoa, mikä muuttuu, on se, että saadaanko arvo suoraan vanhalla NEDC-mittaustavalla, vai laskemalla vertailuarvo uudesta WLTP-mittausarvosta.”

Suomen autovero pohjautuu pitkälti ajoneuvon hiilidioksidipäästöihin, johon mittaustavan muutoksella ei pitäisi olla suoraa vaikutusta. Joka tapauksessa ALD:n huoltoleasingasiakkaiden ei tarvitse kantaa huolta tulevaisuuden autoveromuutoksista, sillä me kannamme autojemme riskin heidän puolestaan.

Varmaa on myös se, että jatkossakin edullisin tapa ajaa on vähäpäästöisillä autoilla. ALD:n asiakkaiden autojen päästöt ovat laskeneet 20% vuodesta 2010, eikä ole mitään syytä olettaa, etteikö kehitys olisi tänä ja tulevinakin vuosina samansuuntainen.

”Meidän asiakkaamme ovat nyt jo keskivertoa paremmassa tilanteessa,” Pylvänäinen rauhoittelee.

Lisätietoja:
Jarmo Pylvänäinen
Operatiivinen päällikkö
Puh. 0104042411

Ota yhteyttä
010 404 00